Dierenarts voor kleine huisdieren
Papendriesweg 1
3150 Tildonk
T: 0475/86 49 39
Covid 19-maatregel: Voorlopig werk ik enkel op afspraak. Boek je afspraak hier online.

U vervoert uw konijn best in een afgesloten vervoersmand voor katten of speciaal voor konijnen. Heeft u geen mandje? U kan er steeds enkele uitlenen in de praktijk. Een kartonnen doos kan ook, maar zorg ervoor dat deze goed afgesloten wordt. Leg in de mand wat zaagsel of krantenpapier en wat hooi. Dit zal de stress van het wachten verminderen.

Een konijn is een zeer stressgevoelig dier. Maak dus gerust een afspraak zodat u onnodig contact met andere honden en katten kan vermijden.

U laat uw konijn best één maal per jaar vaccineren. Dit kan al vanaf de leeftijd van 5 weken. Eén week later is uw konijn volledig beschermd tegen myxomatose en RHD. Vaccinatie kan nu via individuele flesjes, zodat u niet steeds voor een volledige flacon moet betalen zoals dit vroeger was.

Myxomatose of ‘konijnenziekte’ is een zeer besmettelijke aandoening die wordt overgedragen door stekende insecten zoals muggen, vliegen en vlooien. Maar ook direct contact met dieren die besmet zijn met het virus is zeer gevaarlijk. Vermijd dus steeds dat er wilde konijnen met uw knager in contact kunnen komen. Myxomatose komt in onze streek nog vrij veel voor en heeft veelal een dodelijke afloop. Behandeling is mogelijk maar zeer moeilijk. Enkel preventieve vaccinatie beschermd volledig.

Een konijn dat besmet is met myxomatose zal veelal sterk gezwollen oogleden, mond en anus hebben. Ook verdikkingen van de huid ter hoogte van de neusbrug en oren komen vaak voor. De dieren zijn zeer suf, bewegen weinig en voelen warm aan. Dikwijls zullen er ook ademhalingsproblemen ontstaan zoals snot, benauwdheid en longontsteking.

• Konijn met myxomatose

RHD is een afkorting van Rabbit Haemorrhagic Disease of ‘bloederziekte’. Dit virus wordt overgedragen door direct contact met besmette dieren of stekende insecten. Dit virus kan echter ook enkele maanden in de omgeving overleven. De ziekte verloopt zeer snel en heeft een dodelijke afloop na 2-3 dagen. Vaak zal het plots overlijden het enige zijn wat u opmerkt. Soms kan er wat bloederige neusvloei aanwezig zijn. Behandeling komt veelal te laat.

• Konijn overleden aan RHD

Om beide ziekten te vermijden zijn dit de belangrijkste aandachtspunten:

1. Vaccineer uw konijn jaarlijks!!!!
  2. Vermijd contact met wilde konijnen
  3. Vermijd contact met stekende insecten door bvb een vliegengaas over hun ren te plaatsen.

Een goede voeding is essentieel om uw konijn gezond te houden, nog meer zelfs dan bij honden of katten. Vooral een juiste verhouding tussen alle bestanddelen is cruciaal:

Het belangrijkste deel van het rantsoen zal bestaan uit vers hooi. Konijnen moeten op elk moment van de dag hierover beschikken. Geef elke dag dus een vers handje hooi. Het lijkt vaak dat ze hier niet veel van opnemen, maar ze zullen hier af en toe wat aan knagen en dat zal zo de darmen steeds in werking houden.

Een tweede deel zal bestaan uit korrels of pellets. Best kiest u hier voor de ‘saaiere’ korrels, zonder de kleurrijke snoepjes ertussen. Het is namelijk in de bruine staafjes dat al de goede voedingsstoffen en mineralen zitten. De hoeveelheid hiervan wordt best beperkt tot een soeplepel per dag. Dit is niet veel, maar meer hebben ze hiervan niet nodig.

Waar ze best meer van eten zijn groenten en kruiden. Geschikte soorten zijn bijvoorbeeld wortelen, peterselie, selder, munt, witloof, brandnetel, paardenbloemblaadjes, kamille, basilicum, ea. Koolsoorten, sla en vers gras worden best vermeden. Als u net start met het geven van groenvoer, begint u best met kleine hoeveelheden. Krijgen ze toch diarree, dan is het altijd een idee om de groenten en kruiden te drogen. Dit kan je zelf doen, door een ovenschotel te vullen en op de verwarming of op lage temperatuur in de oven te plaatsen. Uiteraard zullen er ook kant-en-klare versies te vinden zijn in de dierenwinkel.

Vergis u niet, uw knager mag best eens verwend worden. Leg bijvoorbeeld een stuk knabbelhout in zijn/haar hok. Geschikte soorten zijn appel-,perenboom, hazelaar of wilg. Ook kan u gerust eens een snoepje geven, maar beperk dit tot eenmaal per week. Hiervoor gebruik je best rozijntjes, gedroogde appel, gedroogd brood, spaghetti of pindanootjes.

In de winkels zijn er verschillende vitaminesupplementen en kalkstenen beschikbaar. Dit heeft een gezond konijn normaal niet nodig. Beperk deze dus tot een minimum.

Konijnen hebben een zeer gevoelig maagdarmstelsel. Als de darmen stilvallen of gas beginnen vormen, is het zaaks zo snel mogelijk in te grijpen. Heeft uw konijn een volledige dag niet gegeten, dan komt u best diezelfde dag nog langs. Ook als uw konijn diarree heeft, wacht u best niet te lang.

De oorzaak van het niet eten moet dan zo snel mogelijk achterhaald worden. Vaak liggen kleine haakjes op de kiezen aan de basis van het probleem. Deze kunnen dan onder lichte sedatie op de praktijk verwijderd worden. Ook darmontstekingen kunnen een oorzaak zijn. Hiervoor zal dan de gepaste medicatie aan uw langoor toegediend worden. Is het nodig om tijdelijk te dwangvoederen, dan kan u dit ook in de praktijk verkrijgen. Bij diarree neemt u best meteen een staaltje mee op consultatie.

In de praktijk worden de meeste operaties uitgevoerd. Deze gebeuren meestal onder volledige verdoving. Ook bij konijnen kan er gebruik gemaakt worden van onze gasanesthesie en extra zuurstoftoediening.

Brengt u uw konijn binnen voor operatie, breng dan steeds wat hooi en eten mee. Een konijn kan immers niet te lang zonder eten. Een konijn mag dan ook NIET nuchter gehouden worden voor operatie.

Een castratie kan reeds uitgevoerd worden vanaf de leeftijd van 5 maanden of vroeger, indien beide testikels reeds zijn ingedaald. Opgelet, konijnen kunnen reeds vruchtbaar zijn voor deze 5 maanden. Dus u houdt de vrouwtjes en de mannetjes best nog even apart.

Tandverzorging kan ook steeds in de praktijk gebeuren. Het gaat hier dan voornamelijk over het verwijderen van haken op de kiezen, bijvijlen van de tanden of inkorten van de snijtanden. Dit laatste gebeurt veelal zonder verdoving.

Uiteraard kunnen ook gezwellen verwijderd worden, abcessen gespoeld worden, enz.